Sådan får du en bedre nattesøvn

Vores nattesøvn er på mange måder utrolig vigtig for vores trivsel og helbred. Du har sikkert haft en periode, hvor du har sovet dårligt og lagt mærke til, at det er gået udover din koncentration, dit humør og din arbejdsevne. Søvnen er altså vigtig for os.

Det kan alligevel være svært at sove om natten af flere forskellige årsager. Og der er da heller ikke noget magisk fiks, der kan klare alle søvnproblemer. Men der er alligevel nogle generelle ting, som kan hjælpe dig med at få en bedre nattesøvn. Disse kan du læse mere om i de følgende to afsnit af denne artikel.

Den rigtige seng, madras, hovedpude og dyne

Det er først og fremmest vigtigt, at du ligger behageligt i din seng. Dette er dog i høj grad individuelt, og derfor er det vigtigt, at du vælger noget sengeudstyr, som passer til lige præcis dig. I forhold til selve sengen er dunlopillo senge en fin mulighed. Det kan anbefales, at du ikke bare vælger det billigste, når det kommer til din seng. I forhold til madrassen og hovedpuden er det også vigtigt, at du vælger noget, som passer til dig og din krop. Når det kommer til dynen, kan det være en god idé at have en sommerdyne og en vinterdyne. På den måde får du bedre reguleret din temperatur i forhold til årstiden.

De gode aftenvaner

Når udstyret er på plads, kan du også arbejde med dine sengevaner. Hvis du får opbygget nogle fornuftige vaner, er der større chance for, at din krop er faldet til ro, når du først lægger hovedet på puden. Undgå derfor gerne kaffe inden sengetid. Det kan også anbefales, at du ikke ligger med din telefon i sengen. Lyset fra skærmen virker nemlig opkvikkende for hjernen, og dette kan gøre det sværere at falde i søvn.